09 juni 2011

MAX9926

MAX9926 heter en liten IC-krets som jag hoppas skall lösa mitt problem med att få in pulserna från hastighetsgivaren. Från början var tanken att jag skulle använda mig av en annan IC-krets som heter LM1815, men den fick jag inte ens att fungera. Jag testade då enkel lösning med en optokopplare, men den klarade inte av pulser i låga hastigheter. Nu har jag etsat och lödat ett nytt litet kretskort:
kretskortet är prokört på labb-plattan och funkar riktigt bra. Nu hoppas jag att det kommer att funka i bilen också, men det blir nog inte testat innan i helgen. IC-kretsens storlek/format heter QSOP-16 och är väldigt liten, jämför med 10-kronan!! Jag börjar faktiskt bli lite imponerad över mig sälv när man märker vad smått man klarar att löda och etsa. Motstånden och kondingarna är storlek 1206 så dom är inte jättesmå (största storleken på ytmonterade tror jag). Den lilla röda sladden är bara för att binda ihop jordplanet på baksidan med jord.

Inga kommentarer: