28 maj 2011

Nu har jag kört några mil..

Nu har jag kört några mil med bilen. Jag växlar för tillfället manuellt med hjälp av en vippströmbrytare med återfjädrande lägen. jag kör med fullt tryck i växellådan eftersom jag inte har testat PCS-solenoiden ännu (solenoiden som justerar trycket i lådan). Det ger hårda växlingar, men det funkar ganska ok. Men det tog ett tag att komma så här långt:
Efter att ha fått till backen så den funkade så bestämde jag mig för att byta till min nyrenoverade förgasare. Bilen gick perfekt på både tomgång och fullgas men på halvgas ville den inte alls gå!! Jag hållde på att fixa och trixa i 2 dagar och när jag åkte hem från garaget 2:a dagen så bestämde jag mig för att "i morgon åker den gamla förgasaren på igen". Men efter att googlat lite så läste jag om APT-justerskruven, som enkelt uttryckt är en justering för "halvgas". Denna justeringsskruv kom inte på quadrajetföragasarna innan -75. Men eftersom min förgasare är en 75:a så finns den på min. För att komma åt denna skruven så måste man lyfta på locket på förgasaren och knacka ur en mässingsplugg från insidan. Jag lyfte på locket och knackade ur pluggen....satte tillbaka locket och sen startade jag.....OCH BILEN GICK SOM EN KLOCKA..... jag har inte justerat någontig, men nu går den ritigt..... knepigt.
Efter detta så gav jag mig ut på en provtur och stegade upp varje växel....INGEN 3:a och ingen 4:a :( det verkade som om 4:an verkade driva lite bättre än 3:an men det va ändå konstigt. Efter att ha kliat mig i huvudet en bra stund så kom jag på det: Jag hade råkat skifta växelsolenoiderna med varandra så i själva verket så växlade jag 3-2-1-4. En liten ändring i programmet på mitt stykort och sen hade jag alla växlarna.
Jag får tyvärr inte in några pulser från hastighetsgavaren ännu så det får jag forska lite mer i. Lock-up:en är inte testad, men det blir nästa steg.
Känslan av att kunna lägga i 4:an vid landsvägskörning va underbar :)
Lite vibrationer finns, men jag tror det mesta beror på att motorn och lådan kanske liger emot karossen på några ställen och även avgassystemet ligger emot lite så det får åtgärdas också.

Inga kommentarer: