29 maj 2008

Jag lyckades fanimej!!!

Vad é det nu jag har lyckats med undrar du då?!.. Jo, jag har lyckats med att bygga om orginalradion på min cadillac '64 så jag kan styra cd-spelaren som sitter i handsfacket!!!! Hur då undrar du då?!
Det é faktiskt inte så svårt som det låter... så här gick det till:

I handskfacket så har jag en Sony cd/mp3-spelare (cdx3300 tror jag den heter). Till denna går det att koppla en slags fjärrkontroll med sladd som kallas för joystick:

Jag funderade på att köpa en sådan för att slippa ha handskfacket öppet när man kör...en mordern stereo passar ju inte riktigt in. När jag letade på nätet så hittade jag ett schema här som talar om hur själva fjärrkontrollen fungerar... den va mycket enklare än vad jag trodde... den är nämligen bara uppbyggd av motstånd. Olika knappar ger olika resistans mellan referenssignalen och jord. Då fick jag denna briljanta idé att bygga in fjärrkontrollen i orginalradion som ändå inte funkar.

På orginalradion så finns det 5 snabbvalsknappar för radiostationer. Bakom dessa knappar så monterade jag strömbrytare som påverkas av knapparna på fronten. De funktioner jag gav dessa knappar va: "track-, track+, shift, list och mute". De två första funktionerna behöver väl knappast förklaras. När man håller shift inne så används de två första knapparna för att bläddra upp och ner mellan mapparna på en mp3-skiva. List vet jag helt ärligt inte vad den används till men jag la till den funktionen ändå. Mute behöver väl knappast förklaras.

Volymen bör man ju också kunna justera. För att lösa detta snyggt så används tuning-ratten på orginalradion. Det är nämligen så att den ratten forsätter via en axel till baksidan på radion och avslutas med ett remhjul. Orginal så sitter det sedan en gummirem till ett annat remhjul. Den gummiremme fattades på min radio så jag monterade en liten pinne på axeln istället som påverkar två olika microbrytare. En för vol+ och en för vol-. Det betyder att för att öka volymen så vrider jag tuning-ratten lite medsols och då påverkas microbrytaren som dessutom är fjäderbelastad så om jag släpper ratten så går den automatiskt tillbaka till 0-läget. För att minska volymen vrider jag således ett snäpp motsols istället!!!

Jag monterade precis orginalradion igen och testade..... förvånat nog så funkade det!!! Helt jävla perfekt dessutom!!!!

Jag vet att de flesta nu hadde hoppats på bilder på underverket, men jag va så ivrig att få ihop skiten så jag glömde ta kort!!! :(

Nu ska jag bara försöka få tag på diskreta gnuggisar till knapparna på orginalradion så man ser vad det är för funktioner...

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul idé! Klart man ska ha en gammal orginalstereo i en gammal bil, allt annat är ju att se som våldtäkt :o)

Men du får allt lägga till bilder på åtminstonde stereon så vi får se underverket!

/PeterH, Svenska ElektronikForumet